Lönsamhet och hållbarhet ska inte ses som två olika saker, utan som två sidor av samma mynt, säger Arild Spandow, vd för Amesto. De har valt att omdirigera ett tidigare ensidigt fokus på vinst till ett ökat fokus på samhället och människorna genom vad som kallas en trippel bottenlinje.
– Triple Bottom Line är en modell som bygger på att mäta företag inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv, utan även ur ett perspektiv som omfattar människor och miljö. Vi kan inte förvänta oss att myndigheterna ska lösa allt åt oss, vi har alla ett ansvar att bidra och att hitta vår rätta plats i ekosystemet, förklarar Arild entusiastiskt.
Ariane Spandow, chef för CSV i Amesto, håller med. Hon arbetar med socialt värdeskapande i företaget och är mycket engagerad i frågan.
– Vi pratade både varmt och mycket om att bry oss i många år, men när det kom till kritan mätte vi bara efter EBITDA. När vi insåg det förstod vi att det behövdes stora förändringar. Inte bara i sättet att tänka utan även i praktiken, och detta lade grunden för ett nytt sätt att mäta, förklarar hon.
Idag följer vi upp våra ledare utifrån metoden 3P med parametrarna People, Planet och Profit. Om exempelvis ekonomiska resultat uppfylls, men People och Planet ligger under minimikraven, uppnås inte målen helt.
"Vår ambition är att förändringar ska initiera en kedjereaktion, där varje länk i hela organisationen ska utmanas till att arbeta med de tre P:na – People, Planet och Profit. Vi kan inte bara sitta och vänta på att utmaningar ska lösa sig av sig själva."